Id. Jakab testvére. A János név jelentése: az Úr kegyes.
A szinoptikus evangéliumok szerint (Máté, Márk, Lukács) halászok voltak, és apjuk, Zebedeus mellől hívta el őket Jézus, amikor a Galileai-tenger partján járt. János azonban - saját evangéliumában - azt írja, hogy Keresztelő János tanítványaként látta meg először Jézust, amint az megkeresztelkedett. Kíváncsiságból szegődött Jézus nyomába Andrással együtt, és vele is maradt. János ekkortájt fiatal fiú lehetett.
Mindvégig a Rabbi megkülönböztetett figyelmében részesült. Evangéliumában így ír magáról: ,,a tanítvány, akit Jézus szeretett''.
Bátyjához hasonlóan temperamentumos ember. Bátor is, mert az apostolok közül egyedül ő van Jézus mellett a Golgotán.
Találóan fejezi ki a "Boanergész" név harcias természetét és elkötelezettségét.
Vagy-vagy: ilyen radikálisan érti János a tanítványok jogait és kötelességeit.
Evangéliumából és leveleiből azonban kitűnik, hogy sokat változott az idők folyamán.
Abból a Jánosból, aki kész lett volna a hitetlenekre pusztulást kérni az égből, a szeretet hírnöke lett. Élete vége felé, amikor már nagyon öreg volt, ezt az üzenetet ismételgette: - Gyermekeim, szeressétek egymást!
Evangéliuma mellett több levelet (3) is írt az ázsiai egyházközségeknek, valamint egy gyönyörű apokaliptikus* művet, a Jelenések könyvét.
Művei - különösen a Jelenések könyve - intenzív természetfeletti látásmódot és mély teológiai gondolkodást tükröznek.
Pünkösd után Péter apostol mellett van Jeruzsálemben, és együtt élik át az első csodákat. Együtt mennek Szamariába is, a Fülöp által megtérített keresztényekhez.
Következő éveiről keveset tudunk, valószínűleg Jeruzsálemben maradt egészen a zsidó háború kitöréséig. (Kr. u. 67-70)
Amikor a rómaiak földig rombolták Jeruzsálemet - sok más kereszténnyel együtt - elhagyta Palesztinát, és az akkori világ egyik nagyvárosában, a kisázsiai Efezusban telepedett le.
Ő tanította a második apostol-nemzedék több jelentős képviselőjét: Papiászt, Hierapolisz püspökét; Polikárpot, Szmirna püspökét; és Ignácot, Antiókhia püspökét.
Nem tudjuk biztosan, hogy János járt-e Rómában, de ha igen, akkor azt nem önszántából tette. Ugyanis Domitianus császár keresztényüldözése alatt őt is elfogták, és bíróság elé állították.
Tény, hogy az idős apostolt az ítélet meghozatala után Patmosz szigetére száműzték. Itt részesült azokban a látomásokban. melyeket a Jelenések könyvében olvashatunk.
Domitianus császár halála után (Kr. u. 95) visszatért Efezusba, és már száz éves lehetett, amikor meghalt. Az apostolok közül egyedüliként természetes halállal.
----------------------------
* Apokalüpszisz (gör.) = leleplez, kinyilvánít. Jövőre vonatkozó prófétai látomások, gazdag szimbólum-rendszerrel. Ebben az irodalmi műfajban majdnem minden jelképpé válik: a számok, a tárgyak, a személyek, a színek, stb...
Ha meg akarjuk érteni, vigyáznunk kell arra, hogy ne magyarázzunk bele mást, mint amit a szerző mondani akart.